FANDOM

Newton en fallstudie
Affisch03
gjord av: Hannes Raudsepp??

Spexår:

2003

Directeurer:

Petronella Fåhraeus

Synopsisförfattare:

Gustaf Bergström
Konstantin Dino Douros
Henrik Frizén

Manusförfattare:

Stefan Liedén
Mats Burhammar
Anders Fredriksson
Henrik Nordberg
Johan Olsen
Marika Saarela
Magnus Söderling
Martin Wohlert

Antal medlemmar:

75 st

Teater:

Teater Replica
Maskinhallen (n0lleföreställning)

Föreställningar:

6 st

eller Bättre ett pallat äpple än ett äpple i pallet
eller Hur jag hittar g - För fallande frukt - Frukta föga - How I found out about the F-word - Äpplet fallet alltid långt från päronträdet - Ge fan i mitt äpple, sa Eva - Hur Pelle attraheras av Mårten - Nu ett kilo tyngre - Lagen om verkan och åverkan - Hooke mäter stålmannens fjäder konstant - Hooked on a feeling
Årets märke, medalj och T-shirt
Märke03
gjord av: ??
Medaljsaknas
Tshirtsaknas
Vhsbildsaknas
Synopsis, Manus och Programblad
M P

AktpresentationRedigera

Akt 1Redigera

Året är 1682 och vi befinner oss i England. Drottning Anne sitter i sin trädgård när hennes adjutant påminner om att den första internationella golftävlingen snart ska hållas. Motståndare är ärkefienden Skottland, som representeras av den oslagbare hertigen av York. På inrådan av adjutanten utser Drottningen oväntat Stålmannen till Englands spelare Han åtar sig uppdraget i hopp om att kunna framstå som hjälte. Ibland syns Stålmannen även i skepnad av journalisten Clark Kent, som smyger omkring på slottet och letar efter skandaler till sin tidning.

Drottningen är oroad över en komet som har dykt upp på himlen och därför har Englands tre främsta fysiker kallats till hovet. Deras uppgift blir att räkna ut om kometen kommer att slå ner, och i så fall var. De tre fysikerna är: Newton, en briljant men socialt inkompetent vetenskapsman, Halley, som gör allt för att få kometen uppkallad efter sig och Hooke, en riktig elaking, som är helt besatt av fjädrar.

Det blir en dispyt mellan Newton och Hooke, som slutar med att de ingår ett vad om vem som först kan räkna ut nedslagsplatsen för kometen. Drottningen bestämmer att förloraren av vadet ska avrättas, men hennes glädje över detta mattas när det visar sig att Stålmannen inte är någon större succé som golfspelare. Hans problem är att han slår så hårt att bollarna bara försvinner. Av en händelse blir i stället Halley utsedd till Englands nye spelare.

Akt 2Redigera

Halley har aldrig spelat golf förut, så när han nu ska representera England går han hem till sin vän Newton och ber om råd. Han vill ha hjälp med att konstruera en vinnarklubba. Medan Newton är i verkstaden och arbetar med klubban passar Hooke på att smyga in i hans arbetsrum. Han saboterar för Newton genom att ändra i beräkningarna.

Drottningen söker nu upp Newton för att ta reda på hur det går med kometberäkningarna. Newton börjar föreläsa om vad han kommit fram till, men på grund av Hookes ändringar mynnar resonemanget, till Newtons stora förvåning, i att jorden är platt. Halley visar upp sin golfklubba och den verkar fungera utmärkt. Drottningen med följe beger sig nu till golfbanan, där landskampen ska hållas.

Akt 3Redigera

Newton går ut i trädgården, där han träffar på Hooke, som är desperat för att han inte lyckas med sina beräkningar. Newton sätter sig under äppelträdet, tittar upp mot det enda äpplet och säger självsäkert att han bara väntar på att allt ska falla på plats.

De andra är inte övertygade och frågorna hopar sig: Vem vinner vadet? Vem blir avrättad? Får Halley sin komet? Det ser mörkt ut för England i golftävlingen, men om man siktar mot stjärnorna kanske man når trädtopparna, eller i alla fall green.

KaraktärerRedigera

A-skådisarRedigera

03robert Robert Hooke
Spelad av: Björn Svedberg

Spexets skurk.

Hooke är smart, men han är den evige tvåan bakom Newton. Han är medveten om det, men skulle aldrig erkänna det och försöker därför att ständigt komma med motbevis.

Hooke är ett salongslejon som kan föra sig i de finaste salar. Han förhåller sig till de andra på det sätt som bäst gynnar hans intressen. Han är mycket inställsam mot Drottningen och säger precis det hon vill höra. Han bryr sig mycket lita om de andra. Förutom Newton, hans fiende, som han gör allt för att misskreditera och sabotera för. Hookes största intresse är fjädrar och han talar mer än gärna om dem.

Skojad av:
03clark Clark Kent
Spelad av: Johan 'Pet'son' Petterson

Clark Kent är en skandalreporter som genom provocerande frågor försöker få sina offer att försäga sig. Han skriver ofta om Stålmannens fiktiva hjältedåd för att få honom att framstå som en hjälte. Som stålmannen är han en överdådig, överspänd hjälte som pussar bebisar på kinden inför andra. Han skryter jämt om sina bedrifter (oftast påhittade) i försök att stärka sin hjältestatus.

Men bakom båda maskerna gömmer sig en tredje personlighet som kommer fram när ingen ser eller när han blir hårt pressad. Han är egentligen orolig över att någon skulle komma på att han inte är en riktig hjälte och får allt svårare att hitta på nya historier om sina bedrifter.

Skojad av:
03Drottningen Drottningen
Spelad av: Sara Babakhan

Drottningen kan till en början uppfattas som en självsäker, bestämmande och ståtlig drottning. Så fort hon öppnar munnen lyser dock hennes barnslighet igenom och hon är lyckligt ovetande om att omvärlden inte alltid kretsar kring henne.

Som Englands drottning är bibehållandet av Englands ära och att förnedra Skottarna stora intressen, men det allra största intresset är avrättningar. Ger någon den minsta vink om hennes övervikt så hugger hon mer än gärna av huvudet på denne.

Skojad av:
03Adjutant Adjutanten
Spelad av: Ida Fröberg

Adjutanten är drottningens tjänare. Hon är den av de två som har något bakom pannbenet. Hon får gång på gång avstyra Drottningens vansinniga påhitt.

I drottningens närvaro är hon korrekt och näst intill tråkig, men så äntrar stålmannen scenen och hon förbyts till en fnittrig fjortis med tindrande ögon, hon beundrar stålmannen och är väldigt kär i honom. Slemmiga Hooke, otåliga Halley och socialt missanpassade Newton är inga människor hon väl egentligen vill umgås med. För inte att tala om nyfikna journalister med alla dessa skandalskriverier, som Clark Kent. Honom rent ut sagt avskyr hon.

Skojad av:
03newton Isaac Newton
Spelad av: Erik Leijonhielm

Isaac Newton är en riktig vetenskapsman. Han brinner för att göra något viktigt för den vetenskapliga världen, för att placera sitt namn i de framtida historieböckerna. När han kommit på något smart kan han agera riktigt svartsjukt för att få rättigheterna till upptäckten. Då kan han vara elak mot sina vänner, trots att egentligen har ett gott hjärta.

Newtons ambition och omåttliga intresse för naturvetenskapen har inte bara lett honom till en professur i fysik utan också givit honom dålig kroppshållning, hett temperament (om någon motsätter sig hans idéer), social oförmåga och en ärkefiende, Robert Hooke. Newtons sociala inkompetens uttrycker sig gärna vid illa valda tillfällen, till exempel när han har audiens vid hovet.

Skojad av:
03edmund Edmund Halley
Spelad av: Martin Sjödén

Halley är vän med Newton men lite avundsjuk eftersom Newton har sina ringar och redan är berömd. Halley ser en komet på himlavalvet och bestämmer sig för att få den uppkallad efter sig så han också får hamna i historieböckerna.

Halley är lättsam och trevlig och han kan uppföra sig i de finare salongerna. Han får därför ibland rädda sin vän Newton från att göra bort sig.

Lite naiv och tanklös är Halley dock och ser inte problemen som finns eller som kan dyka upp. Hur svårt kan det va' kan man tycka. Detta beteende leder till att han då och då drar in sig själv och ibland även Newton i problem. Han litar dock fullt på att Newton hjälper honom ur dessa.

Skojad av:

B-skådisarRedigera

Två vakter Hertigen av York Motorjournalist Krockdocka Tidningspojke/flicka
Spelad av: Stefan Liedén och Bengt Liljeros Spelad av: Spelad av: Spelad av: Spelad av:
Lite av Helan och Halvan. De är klumpiga och kivas sinesemllan. Vakterna anmäler besökare till hovet och bär drottningen i hennes bärstol. Bullrig och burdus hertig i kilt. Motorjournalist som testar drottningens bärstol. Spexdirectriece En liten person som säljer tidningar i pauserna med Clark Kents skandalreportage.
Skojad av: Skojad av: Skojad av: Skojad av: Skojad av:

MusikRedigera

Spotify Lyssna på orginallåtarna i Spotify här

Akt 1
Akt 2
Akt 3

Årets programbladRedigera

Omslag03

Gjort av:

Missa inte "Lär känna din nästa" och manus förklaring till varför de blev försenade.

Spexmästeriets festerRedigera

Festkalendarium
Fest Datum Tema
Första spexfesten 2002-11-09
Spexstugan 2003-02-01
Företagskväll 2003-02-04
Gyckelgasque 2003-04-12?
Grupp Medlemmar
2L Magnus Gille, Erik Gomez, Björn Kylefors och Joakim Ohlsson
A-skådisar Sara Babakhan, Ida Fröberg, Erik Lejonhielm, Martin Sjödén, Johan Pettersson, Björn Svedberg, Stefan Andersson, Erik Dahlblom och Petter Lindblad
B-skådisar Stefan Liedén och Bengt Liljeros
Dekoren Mårten Almkvist, Dan Andersson, Stefan Andersson, Hans Berglund, Mats Burhammar, Oskar Jonsson, Karl-Kristian Kratz, Peter Larsson, David Näslund, Anna Qvicker, Erik Varhos och Madeleine Ymerson
Directeur Petronella Fåhraeus
Koreografi Johanna Sjöbäck
Manus Stefan Liedén, Mats Burhammar, Anders Fredriksson, Henrik Nordberg, Johan Olsen, Marika Saarela, Magnus Söderling och Martin Wohlert
Orquester Johans Olsen, Joakim Fernstad, David Miró Lindberg, Erik Olsen och Claes Unger
Regissör Elin Fischer
SKOJ Louise Widengren, Kaddy Bojang, Micaela Boman, Kristin Bratsberg, Anna Karin Ek, Nina Jansson, Anna Kjellberg, Anna Qvicker, Erica Skoglund, Cajsa Söderström och Daniel Wallin
Spexmästeriet Per Brännström, Martin Ahlström, Susanne Andreasson, Peter Björkström, Andreas Edlund, Oscar Eriksson, Alex vin Essen, Mats Fredholm, Ola Friberg, Elin Isgren, Kajsa Lindblad, Petter Lindblad, Jimmy Möller, Henrik Nordberg, Annika Petersson, Christian Sjöborg, Magnus SÖderling, Andreas Thorin Och Anders Åkesson
Synopsis Gustaf Bergström, Konstantin Dino Douros, Henrik Frizén
Sångtexter Stefan Liedén, Johan Olsen, Elin Fischer, Björn Kylefors, Sara Babakhan, Martin Wohlert, Alexander, Louise, Gustaf Bergström, Henrik Frizén, Erik Avemo och skådisarna
Vrakchef Henrik Frizén
Webmaster Fredrik Arnell