FANDOM

Einstein och Picasso
Affisch92
gjord av: ??

Spexår:

1992

Directeurer:

Patrik

Synopsisförfattare:

Manusförfattare:

Antal medlemmar:

-

Teater:

Nymble
Kårhuset (Turné i Västerås)
(Turné i Forsmark)

Föreställningar:

eller Ett relativt konstnärligt spex
eller
Årets märke, medalj och T-shirt
Finnsej
Medalj92
gjord av: ??
Tshirt92
gjord av: ??
Vhsbildsaknas
Synopsis, Manus och Programblad
P

Ett spex baserat på KTHs slagord: Vetenskap och konst.

Medaljen bär Norges flagga då Norge gjorde rent hus i OS i Albertville det året.

På Ettans fest framförde skådisarna à capellan, tyvärr kom de ur synk (hade ingen medhörning heller) och blev duktigt utbuade, det kastades t.o.m ett par ölflaskor upp på scenen! De tog därefter revansch genom ett bra OS-gyckel.

Spexet gick för övrigt ordentligt plus ekonomiskt eftersom kansliet glömde ta betalt för programtryckningen, som de lade ut pengar för för att minska spexets momsutgifter.

AktpresentationRedigera

Akt 1Redigera

Gud och djävulen möts för sitt traditionella kortspel om människornas öden. Då de tröttnar på kortspelet bestämmer de sig för att slå vad om en människas, Hjärtevän´s, framtid. Djävulen som inte tror på hasardspel tänker vinna vadet på sitt sätt. På jorden kommer den unge misslyckade fysikerstudenten Picasso för att träffa Einstein, målaren, på deras stamkrog. När de sitter på krogen, fattiga och nedstämda samt störda av en nitisk byråkrat, uppenbarar sig plötsligt Hjärtevän. Kärleken till Hjärtevän blir ögonblicklig och hänsynslös. Då Hjärtevän redan är upptagen erbjuder hon Einstein och Picasso att följa henne och få en ny insikt.

Akt 2Redigera

Hjärtevän tar Einstein och Picasso till sin kavaljer frikyrkopastorn Mr. Fairytale. Mr. Fairytale, som driver vinströrelsen, kan dessvärre inte hjälpa Einstein och Picasso, utan tänker mer på egen vinning. Den allestädes närvarande surrealisten får plötsligt ett gudomligt uppdrag.

Akt 3Redigera

Väl hemma i sin lab-ateljé kommer Einstein och Picasso på en idé som tilltalar deras talanger. Med sin nyvunna entusiasm störs de inte, trots viss trafik genom lokalen, förrän Hjärtevän gråtande kommer in. Mer förälskade än någonsin bestämmer sig Einstein och Picasso, nu när även Mr. Fairytale dykt upp, för att erövra Hjärtevän genom att utmana Mr. Fairytale i en vårdnadstvist i domstol med den blankettälskande byråkraten som domare.

Akt 4Redigera

Domstolsförhandlingarna inleds och en viss oordning råder. Vem tar vem? Får man vara beväpnad i en domstolssal? Vem vinner det uppsatta vadet ? Vem får Hjärtevän? Det är det ingen som vet…..än.

KaraktärerRedigera

A-skådisarRedigera

92skadisar1
Einstein Picasso Surrealisten
Spelad av: Gustav Spelad av: Erik Spelad av: Emil
Misslyckad konstnär. Älskar att derivera och imponera på sitt hjärtas dam. Misslyckad fysiker. Vill avbilda världen i kubik för att vinna sin hjärtevän. Närvarande frånvarande betraktare. Kommenterar handlingen med kryptiska uttalanden.
Skojad av: Anna Skojad av: Skojad av:
Gud Djävulen Byråkraten Mr. Fairytale Hjärtevän
Spelad av: Christer Spelad av: Nisse Spelad av: Jenny Spelad av: Nisse Spelad av: Mattias
Snäll, något världsfrånvänd farbror. Ser med förfäran på den värld han ahr skapat och kan inte först människornas handlingar. Liten elaking! Fuskar och bedrar utan samvetskval. Har stort behov av att hävda sig. Osmidig paragrafryttare. Beklagar sig över värdens oordning. Profithungrig frikyrkopastor. Predikar livets ord med framgång. Blåögd nattklubbssångerska. Uppvaktas från flera håll och faller lätt till föga.
Skojad av: Skojad av: Skojad av: Skojad av: Skojad av:

MusikRedigera

Spotify Lyssna på orginallåtarna i Spotify här

Sång till punsch/nubbe
Akt 1
Akt 2
Akt 3
Akt 4

Årets programbladRedigera

Omslag92

Gjort av:

Årets programblad är fyllt av bra (...och dåliga) ordvitsar.

Missa framför allt inte pysselsidan, hur du enkelt kan bygga din egen interkontinentala långdistansrobot med stridsspets.

TurnéRedigera

Detta spritskämt-fyllda spex sattes upp i IOGT/NTO’s lokal i Forsmark…. Scenen var dessutom 2(!) meter djup, så spexet blev 2 dimensionellt. Några av sekvenserna spelades till och med nedanför scen i brist på plats.

Grupp Medlemmar
A-skådisar Gustav, Erik, Emil, Jenny, Christer, Nisse och Mattias
Dekoren Johan, Jörgen, Birgitta, Åsa, Annika, Anna, Joakim, Per, Joel, Lena, Niklas, Stefan, Anna, Uffe, Stina, Isabel, Marianne, Niklas och Kristian
Directeur Patrik
Dokumentatörgruppen Maria
Konferencier Calle och Totte
Koreografi Jenny
Musikarrangörer Anders, Axberg, Kovis, Lasse och Gunnar
Orquester Johan, Lars, Mats, Mats, Ingrid, Sanna, Viktor, Christian, Folke, Rikard, Jiro, Peter och Heléne
Regissör Henrik Granqvist
SKOJ Martina, Elionor, Karin, Malin, Terese, Anna*3, Nina, Märit, Helena och Ingy
Spexmästeriet Björn, Ann, Michael, Lars, Raul, Peter, Mattias, Rikard, Carin, Henrik, Nina, Susanna, Martin, Anders, Tove och Peter
Textförfattare Henrik, Lasse, Per och Skådisar
Turnégruppen Mikaela och Elisabeth