FANDOM

Carmen
Affisch01
gjord av: ??

Spexår:

2001

Directeurer:

Bengt Lilijeros

Synopsisförfattare:

Henrik Granqvist

Manusförfattare:

Alexander von Essen
Jocke Atterhall
Marika Saarela
Jimmy Möller
Anders Fredriksson
Cissi Ristner
Peter Elmlund

Antal medlemmar:

-

Teater:

Teater Pero
Sundsvallsteatern (Turné)

Föreställningar:

6

eller Vad hände med Don José?
eller Vad hände med Don Jonsson? - akta dig för barnen - socialstyrelsen informerar: kärlek dödar - nu är den rökta steken död - jag levde i morse, men det börjar ordna upp sig - en romantisk komedi i våldets tecken - finns det svenskt kaffe på hotellet? - tills döden skiljer oss åt - kossor dödar - ett fasligt spring efter flickor
Årets märke, medalj och T-shirt
Märke01
gjord av: ??
Medalj01
gjord av: ??
Tshirtsaknas
Vhsbildsaknas
Synopsis, Manus och Programblad
S P

Spexet har genom det första decenniet av 2000-talet vanärats med ryktet om att vara ett av Jubelspexets sämsta, även omnämnt som det "svarta hålet", men turné kom de ut på i alla fall!

Det slutgiltiga spexet skilde sig på ett antal väsentliga punkter från inlämnat synopsis, något som grämde synopsis författaren då han själv ansåg att man med Carmen kunde återuppväcka idéer från spexens barndom. Då slutresultatet blev som det blev resulterade det här i att man nästkommande år var högst noga med att följa upp synopsis, och än idag bjuds synopsisförfattarna in för att tycka till om årets manus.

AktpresentationRedigera

Akt 1Redigera

SPexet tar sin början på den lilla bygatan i en mindre stad i norra Spanien. På en uteservering sitter de två ledstjärnorna i stadens Jet-Set. Don José (DJ) och Mikaela öser komplimanger och kärleksord över varandra. De har varit förlovade med varandra sedan barnsben och kan inte vänta tills de får gifta sig. DJ blir abrupt avbruten och beger sig till sitt jobb som inkvisitör.

Inkvisitör är även Morales som ger oss sin syn på livet och den rätta tron. Inget Spanienspex utan en tjurfäktare och det är här Escamillo kommer in.

Klockan slår tre och då är det ju fikadags i eigarrfabriken där den undersköna Zigenarsken Carmen och hennes väninna Mercedes arbetar. Mercedes blandar ihop allting och en riklig soppa uppstår. Men vad hände egentligen med Don José?

Akt 2Redigera

Frågorna hopar sig och men försöker reda ut vad som egentligen hände. Vem stack vem och vart stack Don José?

Mercedes och Escamillo löser mysteriet och för Mikaela går det upp en talgdank. DJ släpps ur fängelset och återigen händer konstiga saker. Morales protesterar. Inkvisitionen konsulteras.

En gallopperande fars inleds och kärlek och hat blandas med lögner och svek. Blodvite uppstår och Mercedes slår ett slag för kvinnorörelsen. Nu rörs det om lite i konstalationerna och nya allianser knyts. Morales får sparken från inkvisationen och bestämmer sig för att starta eget. En hemlig pakt ingås. Don José kommer tillbaka från en tveksam familjebegravning och alla beger sig mit högre mark.

Akt 3Redigera

Carmen och Escamillo klättrar vidare mot sjunde himlen. Morales och Mercedes får skoskav och bestämmer sig för att vil över natten.

Dock visar det sig att det kanske inte var så lätt att smuggla som de trodde från början. Mikaela dyker upp och beklagar sig över den dåliga servicen i bergen. Hon brinner av hat att få hämnas på Carmen och går ut på spaning.

DJ ifrågasätter ledningens kompetens och tar själv på sig att styra uoo verksamheten. Carmen och Escamillo avslöjas, förvirring uppstår och vem är det egentligen som säljer frukt och bär?

DJ fattar ingenting men Carmen avslöjar allt. Dagen gryr och kroppar faller.

KaraktärerRedigera

A-skådisarRedigera

01carmen Carmen
Spelad av: Elfrida Littsson
Carmen är en hetlevrad zigenare som är väl medveten om sitt vackra yttre, och drar sig inte för att använda det för egen vinnings skull. Hon drar sig heller inte för att säga sin åsikt. Hon är stolt och bryr sig inte om vad någon annan tycker.

Trots att hon är en fattig zigenare ser hon ner på Mikaela som fjantig adelsdam, vars blivande man hon gärna lånar. Hon jobbar tillsammans med Mercedes på cigarettfabriken, som ligger mitt i stan. Det är Mercedes som Carmen umgås mest med utöver arbetstiden.

Skojad av:
01jose Don José
Spelad av: Mikael Rentzhog
Don José är den borne aristokraten. Det faktum att han är en adelsman av börd är dock inget han skryter om, snarare ligger det honom till last, då hans öde blivit förutbestämt i tidig ålder. Hans föräldrar lovade bort honom till den lika högättade Mikaela. Båda parter har förlikat sig med arrangemanget, och har en ganska likgiltig inställning till det.

– men vad göra?

Har pappa sagt det, så blir det så…

Men, har han inte tittat lite väl mycket mot cigarettfabriken på sistone? Don José är med i Spanska Inkvisitionen. Där får han som ofrivillig mentor och idol ofta rädda Morales ur de mest prekära situationer. Världsvan och munvig som han är sköter han ändå uppgiften med glans.

Skojad av:
01morales Morales
Spelad av: Magnus Koch-Schmidt
Morales är känd för sin misslyckade karriär inom Spanska Inkvisitionen. Morales undviker trubbel genom att hålla sig nära Don José. Då han lämnar Don Josés sällskap går oftast allt som kan gå fel, fel. Men ibland kan det faktiskt hända att han har rätt, fast då är det ofta av misstag. Han bryr sig inte nämnvärt om det motsatta könet, Mikaela tycker han är mest larvig. Men när han ser en möjlighet att göra karriär inom ett nytt område, drar han sig inte för att ta hjälp av en kvinna.
Skojad av:
01mikaela Mikaela
Spelad av: Pella Fåhreus
Mikaela är en stolt adelsdam som gör som pappa säger. Pappa har lovat bort Mikaela med Don José, och Mikaela skulle aldrig drömma om att gå emot sin far trots att hon tycker Don José är rätt tråkig. Vilket förmodligen beror på att hon vet att han är hennes.

Mikaela är van att bli uppassad på och få uppmärksamhet och blir mycket irriterad när folk ignorerar henne. Mikaela föraktar människor utan titlar och pengar, till exempel zigenare. Hon känner sig hotad när Carmen vill ändra på pappas giftasplaner

Skojad av:
01escamillo Escamillo
Spelad av: Mickael Stenborg
Escamillo är en vältalig tjurfäktare som tar sig själv på stort allvar. Det syns ju inte minst på hans perfekta yttre och hur han för sig. Han låter sig inte underkuvas av andra. Händer det ändå, säger han ifrån så det märks.

Escamillo är en god jägare på kvinnofronten. Ibland tänker han inte på följderna. Om det skulle bli allmänt känt att Escamillo var tillsammans med en fattig zigenare skulle det bli ett herrans liv och hela hans perfekta yttre skulle falla.

Skojad av:
01mercedes Mercedes
Spelad av: Emma Öhrström
Att tänka efter före är inte Mercedes starka sida. En blond kvinnosakskvinna med begränsad koncentrationsförmåga. Det händer ofta att tankarna flyger iväg och hamnar någon annanstans.

Irrationell ivrig och en smula barnslig vänder hon ofta kappan efter vinden. Och sluter upp till de sällskap som har störst chans att ”vinna”.

Mercedes arbetar tillsammans med Carmen på cigarettfabriken. Men då det visar sig att Morales har en affärsidé som kan dra in mer pengar, överger hon Carmen för att följa med Morales upp i bergen.

Skojad av:

MusikRedigera

Orquestern detta år borde kanske kallas klarinettorkestern då klarinettsektionen var sex man stark.

Directeurn bestämde att orquestern skulle klä sig i svart och inte ha något tema.

Pauslåt: Aquarius från musikalen Hair

Akt 1
Akt 2
Grupp Medlemmar
2L Fredrik Zetterlund, Isak Nilsson, Henrik Anréus, Magnus Gille och Erik Gomez
Dekoren Peter Björkström, Erik Avemo, Andreas Grante, Anna Qvicker, Camilla Gustavsson, Elin Isgren, Fredrik Arnell, Fredrik Lusen Leuhusen, Henrik Frizén, Jenny Börlin, Johan Wikman, Magnus Eriksson, Magnus Mattisson, Magnus Söderling, Marianne Kronberg, Marika Saarela, Martin Wohlert, Stefan Andersson och Tobbe Lundberg
Directeur Bengt Liljeros
Dirigent Anna Dahlin
Foto Hannes Raudsepp
Manus Alexander von Essen, Jocke Atterhall, Marika Saarela, Jimmy Möller, Anders Fredriksson, Cissi Ristner och Peter Elmlund
Musikarrangörer Carl-Johan Ankarblom (Musikhögskolan)
Orquester Albina Garberg (klarinett), Cajsa Hermansson (fiol), Claes Unger, David Miró Lindberg, Ebba Elmlund (klarinett), James Ahrgren (klarinett), Joakim Fernstad (elgitarr), Johan Olsen (trummor), Jörgen Rosenqvist (trumpet), Mandus Engman (klarinett), Magnus Kolasa (klaviatur), Patrik Annerborn, Thomas Fällgren (elbas) och Petter Borg (klarinett)
Regissör Martin Ahlström
SKOJ Michelle Påhlman, John Moliner, Annelie Persson, Gill Rosendahl, Caroline Mörck, Alex Lindvall, Thorbjörn Paulsson och Mårten Sundqvist
Skådisar Petronella Fåhraeus, Magnus Koch-Schmidt, Mickael Stenborg, Elfrida Littson, Emma Öhrström och Micke Rentzhog
Spexmästeriet Annika Petersson, Henrik Nordberg, Jimmy Möller, Kristina Zang, Sebastian Evers, Per Wendel, Magnus Berggren, Aurora Jarre, Marianne Wiik, Jessica Ottosson, Magnus Ölund, Magnus Johansson, David Kim och Petter Lindblad
Synopsis Henrik Granqvist